وسیله نقلیه

دستورالعمل ایمنی تخلیه و بارگیری بار

تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی یکی از مهمترین و اساسی ترین اقداماتی است که برای جابجایی بار و کالا باید اصولی انجام داد. مسئله ایمنی ماشین حمل بار به ویژه در باربری بین شهری بسیار حائز اهمیت است. طبق استانداردهای جهانی تمامی شرکت ها و موسساتی که در زمینه حمل و نقل جاده ای فعالیت می نمایند باید از وسایل و تجهیزات ایمنی اعم از جعبه کمکهای اولیه، علایم ایمنی از جمله مثلث شبرنگ، کارت معاینه فنی معتبر، کپسول آتش‌نشانی، دستگاه سنجش سرعت و زمان، زنجیر چرخ و لاستیک با آج مناسب بهره مند باشند، و تنها در این صورت است که می توانند صورت وضعیت مسافری و بارنامه صادر کنند.

اقدامات موثر در تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی

از دیگر اقدامات لازم برای تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی استفاده از کپسول آتش نشانی بر حسب تناژ خودروهای باربری می باشد. استفاده از کپسول آتش نشانی بر حسب وزن بار جهت تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی به شرح زیر است : وزن بار ناخالص از 2هزار و پانصد تا ۵ هزار کیلوگرم به یک عدد کپسول آتش‌نشانی به وزن حداقل 2/5 کیلوگرم نیاز دارد. وزن بار بیش از ۵ هزارتا ١۴هزار کیلوگرم یک عدد کپسول آتش‌نشانی به وزن حداقل ۵ کیلوگرم و بیش از ١۴هزار کیلوگرم یک عدد کپسول آتش‌نشانی به وزن حداقل ١٠ کیلوگرم نیاز دارد. ماشین های حمل بار ویژه سیالات قابل احتراق و یا انفجار نیز باید یک کپسول آتش نشانی به وزن 14 کیلوگرم داشته باشند.

1 -هدف از تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی

هدف از تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی ایجاد شرایط استاندارد در فرآیند بارگیری , حمل بار و مهار بار به صورت ایمن می باشد. رعایت نکات و راهکارهای ارائه شده جهت تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی توسط شرکت های حمل و نقل و رانندگان الزامی است. در اینجا بر اساس:

  • قوانین راهنمایی و رانندگی
  • آیین نامه نحوه بارگیری بار
  • و حمل و مهار ایمن بار

نکاتی ارائه شده است که در جهت افزایش ایمنی درحمل بار بین شهری و جاده ای و نیز رعایت مسائل زیست محیطی از مبدا بارگیری تا مقصد تحویل بار به کار می رود.
جهت اطلاع از نحوه تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی با ما همراه باشید.

کاربرد راهکارهای تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی

کلیه انتقال دهندگان کالا اعم از شرکت های باربری و پیمانکـاران حمـل و نقـل در جهت تبادلات کالا و عملیات حمل ونقل می توانند از این راهنما جهت افزایش ایمنی در باربری استفاده نمایند. رعایت این موارد برای هر فـرد حقیقـی یـا حقـوقی کـه وظیفه انتقال وجابجایی کالا و حمل اثاثیه را بر عهده می گیرد الزامی می باشد. مشتریان باید بر اجرای درست این قوانین اعم از تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی در حین دریافت , بارگیری و تحویل بار نظارت داشته باشند و کیفیت انجام امور را خود کنترل نمایند.

مسئولیت شرکت های متصدی حمل و نقل کالا

یک شرکت متصدی حمل بار و حمل و نقل انواع کالا باید بر نحوه بارگیری روی خودرو آگاه باشد. همچنین توصیه های فرستنده کالا در مورد نحوه بارگیری , حمل بار و مهار بار به امن ترین روش باید توجه شود. به رانندگان ماشین های اسباب کشی و باربری نیز باید توصیه های لازم ارائه شود تا بار به امن ترین روش ممکن جابجا شود. تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی و استفاده از وسیله نقلیه متناسب با نوع , اندازه و ابعاد بار مورد حمل از دیگر مسئولیت های شرکت های متصدی حمل بار است. همچنین یک فرد باید مسئولیت نظارت بر نحوه بارگیری صحیح , انتخاب مناسب ضربه گیرها و شیوه درست قرار گرفتن بارها روی یکدیگر را برعهده بگیرد
و راننده را از وضعیت بار و وزن هر بار آگاه نماید.
مهار کامل بار و محموله از دیگر وظایف شرکت های حمل و نقل است.
از دیگر مسئولیت های شرکت های باربری می توان به:

  • اطمینان از بیمه بودن کالا
  • مسئولیت پیمانکاران در محل بارگیری
  • تعیین دقیق آدرس گیرنده کالا
  • تعیین وزن بار و محتوای آن
  • تعیین دقیق زمان رسیدن کالا به مقصد
  • برآورد قیمت بار و خسارات ناشی از آسیب دیدن آنها
  • ارائه رسید توسط متصدی حمل و نقل

توجه و کنترل روی نحوه بسته بندی بار ، بارگیری داخل ماشین حمل بار و مهار ایمن و درست بار و کالا طبـق ضـوابط و شرایط استاندارد
اشاره نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *